onsdag 11 mars 2020

Tänderna gick igenom besiktningen... och en vass Golf till salu

KENNY SKRIVER OM SITT ÅRLIGA TANDLÄKARBESÖK OCH GLIDER OSÖKT IN PÅ DET DÄR MED BILAR


I familjen Gårdenäs/Lindquist tar vi coronaviruset på allvar. Och det borde alla göra.

Själv vidtar jag alla de försiktighetsåtgärder som är möjliga. Tvättar händerna fjorton gånger oftare än i normala fall, använder handsprit, kramar är nästan bannlysta, nyttjar sällan kollektivtrafik eller går till Hemköp...

Planen var att åka tåg eller buss till det årliga tandläkarbesöket i barndomsstaden Ängelholm i veckan. 

Efter samråd med hustrun blev det bilen. I den satt jag i alla fall ensam. Eller som min salig broder, lokföraren Arne, ofta förklarade när han var förkyld:

”Framme i loket kan jag inte smitta en enda passagerare – och blir inte smittad heller”.

Kom alltså till Ängelholm för den årliga besiktningen. Alltså av mina tänder.

Röntgen togs och efteråt fick jag titta på en teveskärm i taket där jag såg alla bissingar, med gamla fyllningar och mina vackra tandben.

Imponerades av att tekniken gått framåt samtidigt som jag tänke på gamla tiders tortyrtandläkare.

Sån är inte min tandläkare. 

Det blev, som det ofta blir, noll hål och min duktige tandläkare Fredrik Aschan på Tandvårdsgruppen (tandvardsgruppen-angelholm.se), förklarade att mina tänder håller ett år till. 

Ack vad glad denne unge panschis blev.

Värre är det med min shoppingbil som står under en presenning där uppe i Hullaryd, dit vi flyttar i slutet av maj. Ja, om nu inte coronan får fäste i Helsingborg innan dess. Då flyttar vi tidigare.

Men hur som helst så klarar sig säkert inte bilen ett år till.

Men... vaddå... vi har två bilar till – i reserv. Den ena är Elsa-Lills helvassa Golf-cabbe, årsmodell 83,  (nyrenoverad). som är till salu. Sen har vi också vår stabila herrgårdsvagn.

Det räcker alltså med en bil per hushåll i dessa miljötider.

FOTO: KENNY LINDQUIST
Lena Maria Gårdenäs (alltså Elsa-Lill, känd från filmen Repmånad) Golf på 90 hästar, årgång -83 är till salu till sommaren. Helt nyrenoverad. Bud kan läggas redan nu. Min kära fru är visserligen inte till salu, men bilen kan avhämtas i Hullaryd, om intresse finnes.

Och avslutningsvis kan jag säga att jag har samma tandläkare som de grönvita giganterna från Ängelholm – Rögle anrika bandklubb. 

Bara en sån sak!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar