söndag 15 september 2019

Kvinna med vass tunga

Jag började som ung journalistsbroiler på Nordvästra Skånes Tidningar i Ängelholm 1971. Hans Åke Nire, som senare kom till Svenska Dagbladet, blev min förste chef… och min mentor. 
Tyvärr nåddes jag i helgen av det sorgliga budskapet att han lämnat jordelivet, 88 år gammal. Jag har bara goda minnen av honom.

Hans Åke poängterade alltid att det inte finns någon som helst objektivitet i denna värld. Nej, objektivitet var möjligen summan av alla subjektiviteter. Men, man måste alltid kontrollera sina källor – noga.

I dag ska jag här presentera en historia som lades ut på Facebook för några år sen, skriven av Hans Blomquist i Lidköping. Och jag tänker använda mig av min ”konstnärliga frihet” och strunta i att kolla källan.

Ni får alltså ta ställning att tro på historien, om ni vill... eller låta bli.

Det hände härförleden. En kvinna bakom incheckningsdisken på Arlanda informerade om att en fullbokad avgång på SAS blivit inställd. Därefter började hon omboka den långa kön med resenärer.
Plötsligt stegade en ilsken herre förbi kön, slängde biljetten på disken och sa:

– Jag ska med det här flyget och jag ska ha första klass! Förstått?

Damen vid incheckningsdisken log och svarade vänligt:

– Beklagar, min herre. Jag ska gärna hjälpa dig. Men först måste jag ta hand om dem som står i kö. Så om du bara väntar på din tur, så tror jag säkert att vi ska kunna ordna ett bra alternativ till dig.

Det svaret nöjde sig inte mannen med utan frågade högljutt så att alla de köande passagerarna bakom honom kunde höra:

– Har du någon som helst aning om vem jag är?

Utan att röra en min greppade kvinnan vid incheckningen mikrofonen och meddelade via högtalarsystemet:

– Mina damer och herrar! Kan jag få er uppmärksamhet? började hon så att hennes röst hördes klart och tydligt i hela avgångshallen:

– Vi har en passagerare vid gate 14 som inte vet vem han är. Om någon kan hjälpa till med att fastställa hans identitet, var vänlig kom till gate 14. Tack.

Medan resenärerna i kön vred sig av skratt, gav den ilskne passageraren henne fingret, en genomträngande blick och ropade högt:

– Fuck You!

Utan att ens röra en min svarade kvinnan på incheckningen:

– Beklagar, men du måste ställa dig i kö för det också!

Jag har alltid gillat Scandinavian Airlines.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar