fredag 17 januari 2020

Inget fel på Felix köttbullar - men besök Tennstopet!

KENNY BOTANISERAR I KÖTTBULLARNAS VÄRLD

Jag råkade se ett avsnitt från TV4:s program Mästerkocken häromdagen. Deltagarna skulle laga köttbullar.

Fan va de krånglade till det.

Det är snart femtio år sen som jag gjorde min militärtjänst på F10 i Ängelholm.  När det vankades köttbullar spred sig alltid ett saligt leende hos lumparkompisarna.

I sanningens namn rann snålvattnet även på denne påg. Låt mig med en gång slå fast att köttbullar är en delikatess.

Härommånaden kom hustrun och jag hem efter ett besök huvudstan. I Stockholm finns Livrustkammaren, NK, Nationalmuseet och mycket annat.

Fast det som lockar mig mest är krogar som har köttbullar – både på lunch- och aftonmenyn. Jag lovar... staden är ett eldorado för mig.

FOTO: KENNY LINDQUIST
Matsedeln på anrika Tennstopet vid Odenplan i Stockholm. Detta är husmanskostens högborg. Men just nu är krogen stängd på grund av renovering. Men till våren öppnar den igen. Oj, vad jag längtar!

Min mor var en högst ordinär matmamma. Hennes hemlagade köttbullar har jag inget större minne av. Däremot minns jag med förtjusning en semester när vi tältade i Åmål vid Vänern. Det kan ha varit 1960. Över spritköket värmde hon då en burk Felix köttbullar.

Åh, vad jag njöt medan vågorna kluckade mot strand. Sen dess inmundigar jag ofta denna delikatess... i smyg.

Under Stockholmsvistelsen började jag min odyssé på Dramatens bakficka, även kallad Frippes. Under veckan fortsatte jag mitt dagliga köttbullefrosseri på anrika jazz- och rockpalatset Nalen, Operabaren och Tennstopet vid Odenplan.

Jag var i paradiset.

En afton var vi hembjudna till bonussonen. Han är en man som vet vad som ska finnas på ett digert bord. Givetvis köttbullar.

Några dagar senare blev det ett besök på favoritkrogen Östra station. Där förnyade jag mig och beställde in baconinlindad köttfärslimpa. Samtidigt konstaterade Elsa-Lill att hon är gift med en fantasilös man.
Jag kan inte betygsätta krogarnas variationer. Kan bara konstatera att varje kock måste gått ut som kursetta.

Det är allom bekant att även jag icke är oäven i köket.

Här får ni “Köttbullar på mitt vis”:

Skala och riv löken. Finhacka ansjovisfiléer. Rör ner färs, lök och ansjovis. Blanda ströbröd och sodavatten och rör ner ett ägg, utan skal, och ströbrödsblandningen i färsen. Forma färsen till köttbullar och stek dem i smör i fem minuter.
Allt roligt har ett slut. Det var dags att lämna Stockholm.

Vi embarkerade X2000 till Helsingborg. I höjd med Katrineholm började hungern göra sig påmind. Gick därför till restaurangvagnen. Till min stora glädje stod det vacuumförpackade köttbullar på menyn.Gissa om jag slog till! Elsa-Lill tyckte att den läckra anrättningen mest liknade en våldsam uppkastning. Trots det åt jag med god aptit.

Och nu har hon döpt om mig till Kenny von Färsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar