söndag 26 januari 2020

Länge leve Pingstkyrkan! Hallelujah!


MIN FRU LIKNAR EN FILMSTJÄRNA

Elsa-Lill och jag har fått ett nytt favorit-fika-ställe. Pingstkyrkans loppis på Carl Krooks gata i Helsingborg.

Billigt kaffe. Goa mackor. Trevlig personal. Och dessutom hittar Elsa-Lill alltid nånting som är ”bra att ha” för femton spänn. Senast blev det en korkskruv.

Stället har blivit en träffpunkt för Söders invånare. En av dem, en medelålders för oss okänd man, satt i soffan intill skyltfönstret när Elsa-Lill och jag kom in genom dörren. Han utbrast spontant:

- Oh, vad du liknar Lena Maria Gårdenäs, hon som är med i filmen Repmånad.

- Säger du det, sa Elsa-Lill med ett småleende på läpparna. Ja, det finns många som tycker att jag liknar henne.

- Jo, du liknar verkligen henne. Hon är gift med krönikören Lindquist som jobbade på Helsingborgs Dagblad. Dom känner jag... dom bor där borta vid Stadsparken.

FOTO: OKÄND SPANSK TURIST I HELSINGBORG
Visst är man gift med en filmstjärna.

Vi hade aldrig sett karlen förr och vi tittade djupt ner i golvet, generade och på gränsen till gapskratt, innan vi svalde kaffet.

Väl utanför Pingstkyrkan tittade jag in i Elsa-Lills gyllenbruna ögon och konstaterade:

- Javisst har du stora likheter med kvinnan som spelade Bea i Lasse Åbergs film Repmånad.

Och på tal om Lasse Åberg så var Elsa-Lill och jag nyligen uppe på Armémuseum i Stockholm. Där blev hon intervjuad, i autentisk  militär miljö för en dokumentär, skapad av Björn Sjönell. Den ska handla om guldbaggevinnaren Åberg inför hans 80-årsdag i maj.

Namnet på dokumentären är ”Lasse liten - En ängslig gosses memoarer”.

Kolla in tevetablån! Dokumentären, i två delar, dyker upp i rutan under våren i Sveriges Television.

Då kan ni se den riktiga Lena Maria Gårdenäs – hon som ibland tar en kopp kaffe på Pingstkyrkan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar