söndag 17 februari 2019

En comeback är nära

Jag arbetar starkt för en comeback. Inte som hundrameterslöpare –  även om jag hade en viss talang inom den grenen som 14-åring.
Nej, jag vill börja tycka om Bullens pilsnerkorv på nytt.
Fram tills för fyra år sen värmde jag upp de här wurstarna i tid och otid.
Det var ett snabbt och effektivt sätt att fixa matlagningen i min stressade journalisttillvaro.
Ibland gjorde jag det extra enkelt för mig. Då satte jag burken direkt på spisplattan och middagen var fixad på tre minuter.
Det ska dock erkännas att mina intag av Bullens inte sågs med blida ögon av min lagvigda Elsa-Lill.
Hon begrep inte hur jag kunde stoppa i mig dessa salta slangar.

Så kom då en sommarkväll för fyra år sen när vi var uppe i Casa Rosada i Hullaryd.
Elsa-Lill skulle ha lax till middag vilket är något som jag är måttligt förtjust i. Därför valde jag istället min älsklingskorv. För att förhöja måltiden serverade jag rött vin därtill.
Det skulle jag inte gjort.
Kombinationen blev en katastrof och följden blev att jag klökte upp korvarna. Sen dess har jag inte ens tittat åt burkarna.

Nu börjar dock smaklökarna att hämta sig... efter fyra långa år. Och häromdagen hittade jag ett gammalt recept som jag fått från min gode vän Jan Metzer i Sireköpinge där han och hustrun Lilian framlever sin tillvaro intill vackra Sireköpinge säteri. Där tillreder Janne ofta något som heter Chignon bière saucisse.
Här kommer receptet där skådespelaren Bullen Berglunds favorit är den grundläggande ingrediensen:
  • 1 knäckebröd
  • 2 korvar
  • Senap
  • 1 lagerblad
  • Några korn kryddpeppar
  • 1 glas mustigt öl
Lägg korven i en kastrull med vatten. Värm några minuter tillsammans med lagerbladet och kryddpepparkornen. Koka inte. Lägg därefter korven på knäckebrödet och bred på senap.
Häll upp ett glas öl och njut!

Jag tackar Jan Metzer för receptet och är innerligt glad över att jag sparat detsamma. Själv brukar jag slänga i en skvätt Boxarbrännvin (Explorer) i kastrullen för att få fram tydligheten i korven.
Men värm för Guds skull inte över 78,4 grader.
Över det gradantalet förångas alkoholen.

2 kommentarer:

  1. Verkar vara för litet fett bara 😉

    SvaraRadera
  2. Alkoholen hjälper till o bryta ner fettet. Därför dricker jag alltid snaps tillchipsen o ostbågarna.

    SvaraRadera