onsdag 19 juni 2019

En grogghörna vid ån

KENNYS MIDSOMMARKÅSERI - DIREKT FRÅN HULLARYD


Kan en ödmjuk och blygsam man nån gång få ordet?

Finns Hullaryd i verkligheten?

Nej, vi börjar så här i stället:

Det är så mycket jag vill, men så lite jag kan, och dans är definitivt inte min starkaste gren. Trots det när jag en dröm om att få vara med i Let's dance och få sväva fram med någon dansant skönhet i en exotisk samba.

Den drömmen kan bli verklighet med idog träning, säger jag men Elsa-Lill är starkt skeptisk.
FOTO: KENNY LINDQUIST
Visst blev den fin, uteplatsen som vi lät bygga för några år sen.

För några år sen lät vi bygga en uteplats på baksidan av Casa Rosada på Höglandet, ut över den stilla flytande Lillån. Brädgolvet är stort som en dansbana. Därför har jag nu föreslagit Elsa-Lill att vi där kan träna för att bli Hullaryds svar på Ginger Rogers och Fred Astaire.

Dessvärre tror hon inte på den idén heller. Hon anser att en korpulent katt har större taktkänsla än jag.
När uteplatsen byggdes tänkte den duktige snickaren Sandberg lite extra på mig och lät konstruera en gammeldags grogghörna bakom vedboa, med utsikt över ån. För att groggarna inte ska späs ut vid regnväder begåvades platsen med tak.

Av någon outgrundlig anledning är Elsa-Lill övertygad om att det är där man hittar mig även sommaren 2019.
FOTO: KENNY LINDQUIST
Stilla flyter Lillån - förbi vårt Casa Rosada.

Hon har också synpunkter på att jag tänkt börja spela golf. Det är ju alla glada pensionärers rätt.
Wiredaholms golfbana ligger bara ett stenkast från Hullaryd och för den historiskt intresserade kan jag berätta att Wiredaholms gård en gång ägdes av Stenbocks kurir, Henrik Hammarberg.

Fast... Elsa-Lill tror inte att mina sportsliga planer blir långlivade.

– Får du inte hole-in-one på första slaget så ger du upp direkt, förklarade hon med kännarens min häromveckan.

Nog om detta.

Avslutningsvis vill jag göra en kraftfull dementi. Under årens lopp har jag stött på människor som trott att ortsnamnet Hullaryd är en konstruerad skröna.

För den nyfikne är det lätt att kolla. Sväng bara av E4:an vid Huskvarna. Tag Ådalsvägen upp på Höglandet och styr mot Lekeryd. Vid kiosken där tar du av mot Linderås. Passera kyrkorna i Haurida och Vireda och så dyker snart Smålands exotiska pärla upp.

Wälkom to Hullaryd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar