tisdag 11 juni 2019

Nästan lika stor kändis som Astrid Lindgren... i Polen

KENNYS ONSDAGSKÅSERI

Stefan Carlsson är en god vän på Facebook – vars inlägg jag gillar. För några veckor sen skrev han följande rader – vilka gjorde mig mycket glad:

”Som känslan av att gå på loppis och finna "The Bay Psalm Book" låg den där. 
Kanske inte att jämföra prismässigt... men nästan. 

Den ene från 1640 men den viktiga från HD:s förlag, utgiven 1993. 

Snabb tur hem till spargrisen och kolla igenom alla bankkonton. 

Jo! Jag hade 30 riksdaler, tillbaka

Jo, den var kvar! Den stora transaktionen genomfördes och jag var ägare till boken av vår eminenta bloggare, kåsör med mera. Kenny Lindquist "Söders Blues". Som stolt ägare körde jag hem dyrgripen. 

Jag håller med om slogan "Plötsligt händer det”.

Jag tackade givetvis innerligt för de raderna från Stefan.

Men så hände det. En uppföljning såg dagens ljus.

Ännu en god vän hörde av sig. Det var tidigare kommunalrådet Håkan Klasson i Helsingborg som läst Stefan Carlssons inlägg. Han lade till något som fick denne yngling att inte tro sina ögon:

”I mitt tidigare politiska liv liv var jag på ett studiebesök i den sydpolska staden Strzelce Opolskie. Besökte där bland annat ett dagis. 

När vi satt där så tittade jag i bokhyllan och såg ett exemplar av Söders Blues, givetvis på svenska. 
Ingen av de därstädes kunde komma med en förklaring till hur denna fina bok hamnat på detta dagis. 

Jag tror inte att Kenny Lindquist haft vägarna förbi och tittat in och lämnat ett signerat exemplar. 

Gåtan kvarstår och jag tror inte att författaren har en förklaring.”

Ja, vad ska man säga...
Efternamnet Lindquist är ju inte helt olikt Lindgren – den icke helt obekanta barnboksförfattaren...

Nu väntar jag bara att nån polsk-svensk översättare ska höra av sig.

1 kommentar: