söndag 29 december 2019

Enastående flathet kring varje nytt år

VI ÄR TRÖTTA PÅ PUCKONS NYÅRSSMÄLLANDE

Om jag ställer mig på balkongen och drar iväg ett dussin raketer sent en kväll skulle troligen polisen komma direkt. Sedan skulle jag åtalas för allmänfarlig vårdslöshet. Straffet blir dagsböter eller fängelse.

Detta gäller inte på nyårsnatten.

Elsa-Lill och jag bor i centrala Helsingborg – inte långt från lasarettet. Och just kring sjukhuset är det strängt förbjudet att skjuta upp nyårsraketer – så även vid djursjukhuset och ridhuset.
Det märker vi inte mycket av. Här visas ingen respekt. Det skjuts hej vilt från morgonen till sena nyårsnatten.

I snart femtio år har jag varit journalist. Under säkert trettio av dessa har jag fått det tvivelaktiga nöjet att skriva om vansinnet med raketer och smällare inför nyåret.

I Dagbladet har vi dessutom under årens lopp publicerat listor på handlare som tillgodoser pyroteknik.

Ingenting har hjälpt i någon större omfattning.

”En sådan enastående flathet”, skrev en god vän nyligen och fortsatte:

På flera platser i landet skjuts nu bomber, smällare och raketer mot polis.

På flera platser i landet skjuts nu bomber, smällare och raketer mot räddningstjänsten.

På flera platser i landet skjuts nu bomber, smällare och raketer mot människor på gator och torg.

När man i tv berättar om vädret, redogör man även var det blir särskilt gynnsamt att använda pyroteknik … och det illustreras med krevader.

En del butikskedjor slutar med att sälja pyroteknik. Andra tar marknadsandelar och säljer mer.

Konkurrensen snedvrids.

Djur, människor och miljön i övrigt lider av det utdragna skjutandet för nöjes skull och även av okynne.

Från regeringskansli och riksdag råder tystnad.

Där är man antagligen fullt upptagna med att tillreda sin hummer och rätta till sina lustiga hattar.

Detta är inte längre en lokal fråga. Det är en angelägenhet för våra politiker på riksplanet. Jo, visst ... än så är det länge till nästa val”, skrev min vän och avslutade:

”Klara ut detta 'lätta' först.

Därefter kan det bli trovärdighet i kampen mot ekonomisk och organiserad brottslighet.”

Sanna ord.

Alltså, ordna gärna ett stort kommunalt fyrverkeri med klass. Men höj straffet för den som avfyrar raketer mitt inne i vår stad.

Svårjobbat för polisen, javisst. Men det kanske kan avskräcka någon och starta upp det allmänna medvetandet.

Och förresten ... tänk så mycket god årgångscognac man skulle kunna köpa för de onödiga raketpengarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar