söndag 28 april 2019

En socialakrobat i vackra Hullaryd

KENNYS ONSDAGSKÅSERI


Hennes avsikter vet jag inte... men min hustru frågar ofta var jag vill bli begravd, när den dagen kommer.

Jag byter då ämne och undrar i stället vad vi ska ha till middag. Men en liten gravsten, intill muren på Nya kyrkogården i Helsingborg, skulle kanske kunna passa. Eller kanske på Lommaryds kyrkogård intill Hullaryd. Jag får se på vilket humör jag är när den dagen kommer.

Jag anser mig vara en blygsam person.

Blygsam var däremot inte adelsmannen Malte Liewen Stierngranat (1871-1960) född på Nobynäs säteri, inte långt från vårt Casa Rosada i Hullaryd.


Varför inte göra 
ett besök på Stjärneborgs 
museum utanför Hullaryd 
i sommar och lära känna 
Malte Liewen Stjerngranat? 
Mannen som bland 
annat låg bakom 
Hembygdsparken i Ängelholm.

På ägorna lät han bygga en gravpyramid ett stenkast från födelsehemmet. Han beställde även en sarkofag. Den tog han med sig runt världen för händelse att resan plötsligt skulle styras mot de saliga ängderna.

Malte Liewen Stierngranat var entreprenör, artist och inte minst en socialakrobat. Egentligen hade han inte råd att flacka världen runt på jakt efter nya affärsidéer. Futtigheter som pengar hindrade inte denne man. Han levde på sina kvinnor.

Bland annat satte Malte på 1930-talet sina spår även i Ängelholm, där han bodde med sin andra fru på Danielslundsgatan. Mittemot fanns ett skogsparti. För att undvika bebyggelse av bostadshus där blev han en ivrig förespråkare för Hembygdsparkens tillkomst.

Lyckan stod honom bi – tack vare hustruns stålar.

I Småland bodde Malte Liewen på Stjärneborg, några kilometer från Hullaryd. Det var där pyramiden uppfördes i vilken han så småningom fick sin sista vila när han dog 1960..

Att finna originella lösningar på vardagslivets problem var Maltes specialitet. Under sina resor från Stockholm klev han aldrig av tåget på Tranås station. I stället drog han i nödbromsen vid Stjärneborg, nån mil söderöver. Promenadavstånd hem.

Till slut tröttnade SJ och han fick sin egen station.

Min högt värderade kollega Roland Classon har också skrivit ett utförligt reportage om Malte Liewen Stierngranat. Det man läsa på följande länk:

http://blogg.hd.se/slaktforskning/2012/08/27/en-marklig-man-och-hans-liv/

Förresten... Malte Liewen bodde under en period runt förra sekelskiftet i USA. Innan avresan över Atlanten lär han förklarat:

”Jag ska fara till Amerika och få tag i ett rikt fruntimmer, det spelar ingen roll hur hon ser ut, ja det kvittar om så näsan sitter i nacken.”

Vad tycks om den affärsidén?

FÖRRESTEN... Om ni har vägarna förbi Hullaryd i sommar rekommenderar vi ett besök på Stjärneborgs museum. Det har öppet mellan den 23 juni och 25 augusti, söndagar klockan 13-16 och pyramiden, där Malte ligger begravd i sin sakrofag, klockan 14-17.

Efter besöket på museet kan ni ju alltid knacka på hos oss i Casa Rosada, Nobyvägen 4 i Hullaryd. Är Elsa-Lill och jag hemma bjuder vi på fika. Men tag för säkerhets skull med kaffebröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar