måndag 22 april 2019

God konst och gott öl från Ødåkra

Det blev en helg i konstens och smakens tecken.

Som jag berättade häromdagen åkte vi ner till Ystad och besökte Ardy Strüwer som hade vernissage på Continental du Sud i Ystad.

Suveränt!

Men inte nog med detta. Långt upp på Drottninggatan 125 i Helsingborg har Zoli Fuglesang Kareld sin ateljé. Hennes konst, oftast med koltrastar i motiven, gör en glad. Och färgerna tilltalar verkligen mig.

Självfallet ställer denna Helsingborgskonstnär ut på Konstrundan och är väl värd ett besök under veckan.

Bild hämtad från Tomas och Ann-Christine Montelius bok "Konstrundan i Nordvästrea Skåne 25 år"
Zoli Fuglesang-Kareld.

På gamla spritfabriken Spritan i Ödåkra är det numera full fart. Inte av alkoholberusning... nej, nu handlar det om helt andra saker.

Första anhalt blev hos Dagmar Glemme som ställer ut både måleri och glas. Hos henne hänger alla konstformer samman och berikar varandra och hon utgår i sitt skapande från universums magiska kraft.

Spännande!


Bild ur "Konstrundan i Nordvästra Skåne 25 år"
Dagmar Glemme.

I en lokal strax intill återfinns Tomas Montelius med sin spännande fotokonst.

– Jag är tacksam för att jag skolades som pressfotograf. Jag fick lära mig att alltid vara alert och snabb i uppfattningsförmågan, säger Tomas.

Tillsammans med hustrun Ann Christine Montelius har han också skapat en bibel för den konstintresserade. I boken ”Konstrundan i Nordvästra Skåne 25 år” presenteras de främsta konstnärerna i vår del av Skåne.

Köp boken!

Boken som är ett måste.

Efter att vi lämnat konstnärerna begav vi oss till det lilla bryggeriet Ødåkra i Spritan som drivs av Stefan Ed och Björn Lindgren. Deras ölsortiment har gått från klarhet till klarhet och säljs nu, bland annat, på Välas systembolag.

Uppfriskande!

FOTO: KENNY LINDQUIST
Ölen från Ödåkra går från klarhet till klarhet.

Konstrundan pågår till och med den 28 april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar