fredag 10 maj 2019

Åsa-Nisse fanns i Hullaryd

På onsdag flyttar vi upp till sommarvistelsen i Casa Rosada på Sydsvenska höglandet och stannar fram till i oktober. Det får mig osökt att tänka på Åsa-Nisse, vars filmer jag älskar.

Åsa-Nisse och jag har klara likheter. Vi är båda lika rädda för våra käringar.

För flera år sen skrev Helsingborgs Dagblads tidigare, och eminente, kulturchef Gunnar Bergdahl en bitsk recension:

"Historien om hur republiken Knohult samlas runt Åsa-Nisses oljefyndighet och hans dunderpump är 110 procent löjeväckande och idiotisk."

Efter att ha sett senaste Åsa-Nissefilmen "Wällkom till Knohult" instämmer jag.l och en skymf mot oss höglandsbor.

Samtidigt vill jag poängtera att jag gillar de gamla svartvita rullarna med Nilsson på Åsen.

Nu blir det ordning. Jag har börjat skissa på ett nytt filmmanus.

Inspiration får jag gratis av människor som bor runt Knohult. Byn finns i verkligheten och ligger mellan Aneby och Huskvarna, i närheten av Hullaryd.


FOTO: KENNY LINDQUIST
I Hullaryd är det stundtals livlig kommers - precis som i Åsa-Nisses Knohult. Här en bild från Hullaryd torg. Och vem är kunden i förgrunden... om inte Elsa-Lill.

I vår grannby Tubbarp fanns för några år sen ett original som kallades Tubbarparn. Det var han som en gång stod modell för Åsa-Nisse.

Denne allfixare reparerade en sommardag hustaket hos Elsa-Lills moster. Med händerna i diskbaljan såg hon något svischa förbi köksfönstret och hörde en duns.

Tubbarparn!

Hon rusade förtvivlad ut:

– Oj oj oj! Ramla du ner?

– De' gör inget. Ja' sulle ändå ner å' hämta spik.

I grannbyn, Haurida, fick handlare Thorén stå modell för karaktären Sjökvisten.

Så jag har alltså bestämt mig för att skriva manus till "Åsa-Nisse The Movie", i svartvitt.

Figurerna finns runt hörnet. Visserligen kommer jag inte att lägga mig i vem som ska spela Nisse och Klabbarparn. Men en rollbesättning har jag bestämt, Eulalias. Här behövs ett bitskt fruntimmer som bestämmer allt och som kan prata genuin småländska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar