tisdag 28 maj 2019

Håll er vakna - tänk på Ingo! Och gå på utställning

KENNYS ONSDAGSKÅSERI



Snart är det dags för ett 60-årsjubileum. Och många läsare av denna blogg minns säkert den magiska natten till den 27 juni 1959.


Men redan nu på lördag klockan 13 är det invigning av "Den slående utställningen om Ingo" på Idrottsmuseet i Helsingborg.

Utställningen är ett måste för alla som älskar "the noble art of selfdefence" och för ett som vill känna nostalgins vingslag.


Själv har jag starka minnen:

Mina föräldrar hade väckt mig. Det var dags för titelmatchen på Yankee Stadium i New York mellan Floyd Patterson och Ingo från Göteborg.

Jag skulle fylla nio år den sommaren och hade fått ett par boxhandskar i julklapp. Ingo var min och mina kompisar store idol och boxning favoritsporten. Vi drog lott om vem som skulle använda vänstran respektive högran. Sen gick vi VM-matcher i uthuset på Helsingborgsvägen i Ängelholm – som var vårt eget Yankee Stadium.

Näsor blödde och tårar rann. Men det spelade ingen roll för alla var vi Ingo.

Nu var det allvar.
FOTO: KALLE LIND
Sportreporter Lindquist träffar Ingo i Köpenhamn 1985 för en intervju inför EM-matchen mellan Steffen Tangstad och Anders Eklund. Givetvis passade jag på att få mästarens memoarbok signerad. Det blev en mycket glad pratstund.

Jag ligger nerbäddad mellan mor och far och hör reportern Lars-Henrik Ottossons rapportera från andra sidan Atlanten. Sändningen överförs av Radio Luxemburg eftersom Sveriges Radio inte tycker att det är rumsrent att sända boxning. Att Ingo ska slå Floyd är självklart. Jag är så övertygad att jag slagit vad med granngubben Hjalmar om två kronor.

Exakt klockan 03.47.27 vrålar Ottosson: ”Ingmar slår ner honom – igen”.

Hjalmar fick lätta på sillabörsen.

Året därpå gick Ingemar en returmatch och förlorade grymt mot den revanschsugne Floyd. Och vid det tredje mötet 1961 förlorade Ingo knappt på ett tvivelaktigt domslut i Miami.
Låt oss förflytta oss till våren 1985.

Den danske boxningspromotorn Mogens Palle ordnar en titelmatch mellan vårt svenska hopp Anders ”Lillen” Eklund och norske europamästaren Steffen Tangstad.

Veckan före matchen blir jag, tillsammans med fotograf Kalle Lind, utsända till Köpenhamn. Ingo är på plats. Han har anställts av Mogens Palle för att skapa PR kring Steffen Tangstad.

Vi träffar honom efter att Steffen avslutat ett svettigt sparringpass. Han tar vänligt emot oss och vi får en exklusiv intervju med The Champ.

Ingo är tvärsäker på norsk seger. Jag frågar om Lillen ändå inte har skuggan av en chans.

– Jo, de' e' la' klart, säger han på sin utpräglade göteborgska:

– Steffen kan ju snubbla.

Norrmannen snubblade aldrig – men förlorade ändå. Även en världsmästare kan ju ha fel.
Sin tuffaste match fick Ingo, märkt av Alzheimer, gå senare i livet.

Han dog på ett vårdhem i Onsala 2009.

Mina minnen av världsmästaren och sommaren för 60 år sen lever i hjärtat väl bevarade.

Utställningen om Ingo pågår till september.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar