måndag 6 maj 2019

Vi har rest söderöver... till en krona bland städer

KENNY BJUDER PÅ ETT BONUSKÅS

En del har Mallorca som favoritresmål, andra Thailand.

Elsa-Lill och jag föredrar Landskrona.

För en tid sen for vi till denna vackra stad vid Sundet. Självfallet blev det ett besök på Citadellet med dess spännande historia. Men det bestående minnet var att vi hittade ett gastronomiskt höjdarställe – Haralds Kiosk & Grill. Godare korv med mos har jag inte smakat sen Alvar slog igen korvaludan på Storgatan i Ängelholm för många år sen.
Och, tack och lov... Haralds finns kvar än i dag. Har besökt stället flera gånger sen dess.

Vi insåg direkt att Haralds är stället om man vill frottera sig med kändisar. Framför oss köade legenden – Tommy ”Gyxa” Gustafsson, Landskrona BoIS eminente anfallare på 1970-talet.
Jag var på vippen att be om en autograf när jag insåg att vi befann oss på Landskronas eget Stureplan.

Och inte blev det sämre när vi någon tid senare träffade "Kung Sune" där. Alltså den tunge centern Sonny Johansson - en annan spelare som jag alltid beundrat.

Elsa-Lill gick på ansiktslyft
i samma veva som vi åkte
söderöver.

I övrigt har det varit en lugn vecka i Palladiumhuset och allra lugnast var det i torsdags kväll. Då var Elsa-Lill på träff med väninnorna där hon är en självskriven medlem i logen ”Hakan går”.

Hemma i paradvåningen kände jag mig fri som fågeln. Det är vid sådana tillfällen som min kreativitet blommar ut, för då har jag chans att laga karramad.

Nu undrar säkert mången uppländsk vän vad karramad är för något. Jo, helt enkelt rejäl mat tillredd av män såsom Hagefläsk från Bjärehalvön, Börjes isterband och Bullens pilsnerkorv. Får man fresta med Döve Frans sillasoppa?

Elsa-Lill hann inte mer än ut ur våningen förrän läckra råvaror radades upp på spisen.
Unnade mig en välförtjänt matlagningswhisky medan fläsket sprätte i stekpannan och fick en härligt bränd yta. Rätten kompletterades därefter med redigt mjöliga King Edwardpäror, rå lök, stekflott samt vispgrädde.

För säkerhets skull kröntes anrättningen med ett tjockt lager havssalt.

Jag är en nyfiken jäkel. Kunde därför inte låta bli att följa ”Hakan går” på Facebook, där kvinnsen kontinuerligt lade ut foton. Då insåg jag att de paranta käringarna även passade på att fira Halloween och turades om att låta sig plåtas i skräckmask från Buttericks.

Av säkerhetsskäl föredrog jag att inte kommentera bilderna. Men Elsa-Lills son där uppe i Stockholm var betydligt modigare och ställde frågan:

”Har du lyft dig, Mor?”

Det skulle jag aldrig ha vågat.

1 kommentar: