tisdag 19 mars 2019

Harry Arnold Music Bar på Söder

KENNYS ONSDAGSKÅSERI:

Helsingborg är en jazzstad och ingen intresserad av denna musikform glömmer Jazzklubbens storhetstid på 1980- och 90-talen under legendariske presidenten Holger Sönnes ledning.

De stora världsartisterna avlöste varandra och även kända svenska och lokala bra band. Listan kan göras lång.

Men låt mig börja så här:

Det fanns en påg vars mor Signe drev mjölkaffär på Siöcronagatan, uti stadsdelen Eneborg.

Fadern var en strävsam snickare som skrapade ihop pengar till sonens fiol. Men som violinist gick sonen knappast till musikhistorien.

I stället blev han en av världens mest ansedda storbandsledare helt i klass med Count Basie och Woody Herman.

Han fick sin sista vila under en oansenlig gravsten på Nya kyrkogården i Sundets pärla.

Harry Arnold -
en storhet som
Helsingborgs stad
borde vara stolt över.
Han ligger begravd på
Nya kyrkogården.

Helsingborgs stad och dess kulturnämnd har fullständigt missat denne storhet.
Jag talar om Harry Arnold Persson en man som borde fått en minnesplakett uppsatt, eller en gata uppkallad efter sig i sin stad. Men icke!

Nu backar vi tillbaks till 1937:

Harry är 17 år. Han tömmer sparbössan och byter felan mot en saxofon. Fast Harry har då inga tankar på att bli musiker.

Istället anställs han som dekoratör på Tempo på Södergatan.

Vid 22 års ålder tar musiken överhand och den musikaliske ynglingen hamnar i Malmö, där han snart har ett eget band.

Harry Arnolds orkester blir ett stående inslag på nöjespalatset Amiralen.

Ryktet om hans begåvning sprider sig några år senare till huvudstan där han engageras av den populäre orkesterledaren Thore Ehrling.

1956 beslutar Sveriges Radio att sätta ihop ett radiojazzband. Harry blir självklar ledare och här finns trumpetaren Bengt-Arne Wallin, trombonisten Åke Persson och saxofonisten Arne Domnérus.
Snart ljuder bandets signaturmelodi Stand by i radioapparaterna - från Jokkmokk till Smygehuk. I USA lanseras Radiojazzbandet som The Mystery Band och anses vara ett av världens bästa.
Svensk jazz står på topp. Samtidigt komponerar Harry musik till ett femtiotal filmer.

På 60-talet läggs Sveriges Radios storband ner av ekonomiska skäl. Harry Arnold blir oerhört besviken. Han lämnar musikbranschen och ägnar resten av sitt alltför korta liv åt annan verksamhet.
Den 18 februari 1971 avlider han blott 50 år gammal och gravsätts här i stan intill sina föräldrar Signe och Ludvig.

I Malmö hyllas fortfarande den store musikern genom det livaktiga Harry Arnold-sällskapet.
Borde inte denne storbandsmästare hedras i Helsingborg? Åtminstone med en plakett på huset där mor Signe drev sin mjölkaffär på Siöcronagatan. Jag vet att min gode vän Holger Sönne kämpade länge för detta - utan resultat.

Min personliga önskan är att någon företagsam krögare startar upp en restaurang på Söder med namnet Harry Arnold Music Bar, lysande i Broadwayblå neon...

… och med en femton meter lång zinkdisk.

Jag kommer att bli stammis.


4 kommentarer:

  1. Ja verkligen det borde ske så fort som möjligt...

    SvaraRadera
  2. Harry Arnold som ledare för storbandet borde kommas ihåg i Helsingborg. Han skapade fantastisk storbandsjazz, men blev inte rik på det. https://youtu.be/qVn_eWwAEPQ
    Vet du hur man blir miljonär på att spela jazz?
    Man börjar med två miljoner!

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg hur min svärfar berättade om farbror Ludvig och Signe. Att det var kul att åka till stan och hälsa på kusin Harry. Jag har en vagga som mina barn och barnbarn har sovit i. Tillverkad av Ludvig och därmed förmodligen också Harry sussar sött i. Tack för härliga kåserier, bådabåda två.

    SvaraRadera
  4. Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och få muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad eftersom min man vägrat att ringa mig eller smsar mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt för mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig, han har ringt och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och fram till idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera