onsdag 6 mars 2019

Politiker - Sundspärlan är en kulturskatt!

EN NOSTALGISK KRÖNIKA FRÅN KENNY:


Debatten är redan i full gång. Ska Helsingborgs stad riva Sundspärlan för att kunna bygga bostäder på området? En ny namninsamling lär vara på gång för att stoppa planerna.

Jag skriver självklart på. Hoppas att andra också gör det.
Och politiker som är för förslaget... tänk till en smula! Sundspärlan är helig för varje sann helsingborgare, även för den som har Strövelstorp som födelseort.

I dag presenterade Helsingborgs Dagblad storheter som uppträtt i Parken under dess långa historia. Själv har jag intervjuat självaste Stålfarfar i Parken.

Ortens tidning glömde dock den största av dem alla – en världsartist. Han uppträdde visserligen på utescenen, som sägs få vara kvar. Men hela området är klassisk plats i den svenska folkparkshistorien. Och...
... den vill historielösa politiker ta bort.

Skäms!

När jag läste om förslaget började jag att tänka på ett kåseri som jag skrev i ovan nämnda tidning för en tid sen. Därför kör jag följande rader i repris på bloggen: kennylenamaria.blogspot.com




¤¤¤ Varje gång jag besöker Sundspärlan i Helsingborg skänker jag utescenen en blick. Det var där han stod den 28 maj 1953 – Francis Albert Sinatra från Hoboken, New Jersey.
I vår är det 21 år sen Frank lämnade det jordiska efter den mest sagolika karriär världen skådat. Men... när han kom till Helsingborg hade stjärnglansen tillfälligt flagnat. 
Frank Sinatra stod inte högt i kurs hemma i USA efter en uppslitande skilsmässa från hustrun Nancy. Ekonomin var körd i botten och en räddningsplanka var att göra turné i svenska folkparker. 
Som en parentes kostade entrébiljetterna fyra kronor styck.

Den här kyliga majkvällen var Sinatra först engagerad i Malmö där det blev fiasko. 
En snabb färd förde honom vidare till Helsingborg. Sax-Sölves Elitband värmde upp publiken innan Frankie Boy gick ut på scenen. Den unge sångaren Östen Warnerbring var där.
– Framträdandet blev en katastrof. Större delen av den danska orkestern som kompade var skitpackad, förtäljde mig Östen för en del år sen.
I vredesmod lämnade Sinatra scenen och då försökte Ulf Nilson – som senare blev världsreporter – att få en intervju för HD:s dåvarande aftontidning Kvällsnytt.
”Amerikanska svordomar förstod jag inte på den tiden, men två saker fattade jag. Mannen var full. Och han tänkte klippa till mig. Jag stack”, har Ulf Nilson berättat.

I Staterna hade filmen ”Härifrån till evigheten” haft premiär under tiden. I den hade han tiggt till sig birollen som menige Maggio, för ett lågt gage. 
Succén lät inte vänta på sig och Frank Sinatra belönades med en Oscar. 
Framgången tog ny fart. 

Själv var jag bara tre år när detta hände och det skulle dröja tills 1991 innan jag fick lyssna på Sinatra live i Malmö ishall.
Sinatra tog publiken med storm – sina 75 år till trots.
I min enfalad trodde jag, och flera andra journalister, att vi skulle få intervjua den store efter showen. Men... han hade ju som bekant inte mycket till övers för murvlar. 
Innan vi lättat på ändorna i ishallen hade han lättat till Paris där han skulle övernatta.
Vi fick i alla fall ett pratminus från scenen när han tackade publiken:
– Maten är god i ert land... liksom spriten.

Den 14 maj 1998 kom ett TT-telegram som meddelade att Francis Albert Sinatra avlidit i en hjärtattack i Los Angeles – 83 år gammal.
”That's life... I'm gonna roll myself up in a big ball and die...”

Alltså, kommunpolitiker med Peter Danielsson (M) i spetsen...
... Sundspärlan är en kulturskatt. 
Planerar ni riva Kärnan vid nästa utspel? Där skulle ju också kunna bli bostäder - med Sundsutsikt och allt.

4 kommentarer:

  1. Självklart att Sundspärlan skall vara kvar även om danseskona är i säkert förvar.

    SvaraRadera
  2. Den alltid leende Frankie Boy var en riktig butter~kopp.
    Sundspärlan vill vi gärna ha kvar - orörd. Det finns plats för bygge av bostadshus runt omkring i staden. Får vi be om skärpning?

    SvaraRadera
  3. Enligt Holger Sönne har även Charlie Parker lirat där och själv körde jag ljudet till Count Basies orkester där dock utan Basie själv ! ! ! Pärlan har huserat oräkneliga artister men är i sig själv en välbehövlig oas i den numera sönderbyggda staden....Helsingborg !

    SvaraRadera