lördag 2 mars 2019

Man ska inte ta sig själv på så stort allvar




NU HANDLAR DET OM LENA MARIA:




FOTO: ROSA SUNDAHL
Lena Maria på väg mot Australien på ABBA:s världsturné.

På 70-talet sade en spådam till Lena Maria Gårdenäs att hennes stora talang ligger i att skriva. Det fick hon användning för när hon började skriva kåserier för Lokaltidningen.
Lena Maria Gårdenäs vistas halva året i Helsingborg och andra halvan i Casa Rosada i Hullaryd beläget på Småländska höglandet, tillsammans med maken, krönikören Kenny Lindquist. 


Bakom sig har hon en lång karriär som artist, både inom musik och skådespeleribranschen.
I sina kåserier bjuder Lena Maria på sig själv. Hon berättar om egna händelser bakom och framför kulisserna "i sitt knasiga liv”.

Nu lägger hon ytterligare en merit till sitt cv – som kåsör.

Om musik och skådespel säger Lena Maria:
Man har varnat mig för att vara så öppen.
Glöm inte att allt Du säger kan användas emot dig! Sånt bryr jag mig inte om. Allt jag berättar har hänt.
Och jag kan vara snabb i repliken.
"Du är ett strå vassare än jag", sa Janne Loffe Carlsson, när vi jobbade ihop. Lena Maria fortsätter:
Jag tycker att man kan bjuda på sig själv och inte ta sig själv på för stort allvar. Man är ju bara människa...
Och det är från livet som Lena Maria hämtar inspiration till sina kåserier.

Turnerat med ABBA
Hon har turnerat med ABBA i Australien, haft egna shower på tv, sångerska i Helsingborgsbandet Rainy Day Women, medverkat i flera filmer, bland med Lasse Åberg i filmen "Repmånad", där hon hade den kvinnliga huvudrollen.
Jag har träffat många människor under mitt liv, från de högsta till de lägsta. Och jag aldrig behövt söka jobb, det ena har lett till det andra, säger Lena Maria.
Jag har en kort startsträcka, när det gäller att få kontakt med människor. Vi behöver prata mer med varann.
En del kan tycka att jag är flamsig, men det finns en botten också. Jag har mina stunder i ensamhet, som jag värderar väldigt högt.
Maken Kenny Lindquist var känd krönikör på Helsingborgs Dagblad.
I sina krönikor har Lena Maria blivit känd som "Elsa-Lill", efter Povel Ramels låt "Gräsänkling blues".

"Elsa-Lill" Vad ska du kalla Kenny?
Han kommer säkert att vilja titulerad "Snygge-Kenny", men det ska jag sätta ‘P’ för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar